I denne boken legges det vekt på samtaler i skolen. Samtaler, eller dialog, er et bærende element i skolens undervisningsarbeid. Da er det ekstra viktig å ha en rikholdig verktøykasse med seg i dette arbeidet. I boken diskuterer ulike forfattere både formelle og uformelle samtaler, spontane samtaler og samtaler som er planlagte. Kapitlene tar for seg samtaler i klasserommet, men også samtaler mellom kollegaer, mellom lærere og skoleledere og samtaler med eksterne personer som skal støtte undervisningsarbeidet.
Syv ulike perspektiver ved samtaler i skolen drøftes gjennom følgende spørsmål:
- Hva er den genuine dialogens forutsetninger og etiske grunnlag?
- Hvordan oppdage og anerkjenne elevenes bidrag i samtalen?
- Hvilken rolle spiller følelser i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer?
- Hvordan kan kollegasamtaler bidra til utvikling av skolers undervisningspraksiser?
- Hvordan kan samtalen bidra til å utvikle et godt psykososialt miljø?
- Hvordan skal lærere jobbe med saker der læreren har bekymring for en elev?
- Hvordan kan lærere få utbytte av veiledningssamtaler?